In Amerika zijn de beoefenaars zelfs beschuldigd van satanisme. De ‘onschuldige spelletjes’ zouden de geest verdraaien en zelfmoord in de hand werken.
Hans Goosen, oio bij Elektrotechniek, weet na tien jaar beter. ,,Statistisch onderzoek heeft uitgewezen dat zelfmoord zelfs minder voorkomt onder de spelers.”
Fanatiek als sommigen ook mogen zijn – waaronder hijzelf – toch weigert hij het een verslaving te noemen. ,,Het is pas een verslaving wanneer je negatieve gevolgen ondervindt als je er mee stopt. Het is volgens mij als een film: je leeft intens mee, maar slechts zolang de film duurt.”
Murpy’s Heroes is de vereniging die je verwelkomt in de wereld van spellen die elke keer anders zijn. In de werelden van rollenspellen waaronder het fantasy-spel Dungeons and Dragons, in de slagen van Hannibal tot Napoleon, in de wereld van strategische bordspellen die verre neven zijn van Risc en van het inmiddels beruchte Magic.
Goosen: ,,Ik werd vlak na het begin van mijn studie door een mentorgroepgenootje meegesleept naar een beurs in Den Haag, georganiseerd door de Société de la grande Armée. Daar speelden mensen met legers op grote tafels met nagebouwde omgevingen wargames.”
,,Van de slag om Jeruzalem door de Romeinen tot de slag bij Arnhem. Alles wordt nagespeeld met zelf beschilderde miniatuur figuurtjes, boompjes, bergen en huizen. Zelfs science fiction-achtige slagen in de ruimte worden er tegenwoordig gespeeld. Ik hoorde dat er meer speldagen waren en meer soorten spellen. Ik kwam een aantal keer langs, en langzaam steeds vaker. Zo’n vijf jaar geleden is in Delft Murphy’s Heroes opgericht, in samenwerking met een aantal mensen uit Den Haag. De vereniging is genoemd naar de bekende wet van Murphy. Als je aan het verliezen bent, gebeurt het gewoon dat álles fout gaat.”
Dat was niet het lot van Murphy’s Heroes. Goosen was vanaf het begin af aan betrokken bij het clubje spelers dat iedere week bij elkaar komt. ,,Het werd langzamerhand steeds serieuzer. De vereniging kreeg iets meer bekendheid. Ik speelde ook vaker. Natuurlijk elke zaterdag, als het kon ook een paar avonden in de week. Twee jaar ben ik secretaris geweest van het bestuur. Ik probeerde waar mogelijk te beperken zodat het je leven niet overheerst.”
Goosen ontkent dat het spelen een vlucht uit de werkelijkheid is in een wereld waar de fantasie vrij spel heeft. ,,De spellen zijn erg afhankelijk van de interactie tussen mensen. Neem nu de rollenspellen. Een van de spelers is de spelleider. Hij bedenkt een wereld en een verhaal, bijvoorbeeld een zoektocht naar een mythisch zwaard of een opdracht van een koning om zijn ontvoerde dochter te redden. Iedere speler krijgt een rol toegewezen en gaat samen met de anderen op zoek. Daarbij zoeken ze stad en land af, komen ze in herbergen waar ze roddels op kunnen vangen, of moeten ze een ravijn oversteken. De spelleider bepaalt wat er gebeurt, wie zetegenkomen, hoe de mensen reageren, stort je in het ravijn, ja of nee. Daarbij gelden zekere regels: naarmate je een langere aanloop neemt of kracht hebt, heb je meer kans om de overkant te halen.”
,,De spelers werken bijna altijd met elkaar samen. Het gaat niet om competitie, maar om de lol en de gezelligheid om allerlei gekke avonturen te beleven. Het is een soort detectiveverhaal met actiefilm-achtige kanten.” Dit is ook het soort spel dat Goosen het liefste speelt. ,,Je bent erg vrij om zelf te bepalen hoe je reageert. Ik vind het oplossen van raadsels leuk. We hebben met de vereniging een demonstratieteam waarmee we op beurzen spellen houden waar grote groepen makkelijk aan mee kunnen doen. Daar werk ik ook aan mee.”
De verschillende rollenspellen hebben een verschillende basisset van regels. Goosen noemt een paar bekende: ,,Dungeons and dragons, Advanced D&D, Gurps. Belangrijk is dat deze regels niet het complete spel vastleggen. Ze geven een kader waarin veel kan.”
Het geheel heeft door de grenzeloze fantastische kanten het obscure tintje gekregen van een in donkere hoekjes gespeelde tijdelijke rage. Magic was zo’n wijdverspreide rage. Goosen: ,,Magic was ongelooflijk populair. Het is een kaart-verzamelspel waarbij je kaarten van anderen probeert te winnen om zelf een zo goed mogelijke verzameling op te bouwen. De speler is een tovenaar die de tegenstander met spreuken probeert te verstrikken. Iedere kaart geeft bepaalde regels wat je met die kaart kunt. Al snel waren mensen zeer veel ermee bezig, er waren mensen met zo’n zesduizend kaarten. (De kaarten kosten al snel een gulden per stuk, red.). Dat is volgens mij weer aan het afnemen.”
,,Toch blijft het spel en dat zie je ook met andere spellen: ze blijven gespeeld worden, ook als de rage weer wegebt. Het is uitgegroeid uit tot een serieuze hobby met landelijk een fors aantal beoefenaars. Van vijf tot en met zeven mei zal in Eindhoven de grootste Nederlandse spellenbeurs gehouden worden, waar wij natuurlijk ook acte de présence zullen geven.”
Maar voorlopig is Murphy’s Heroes iedere zaterdag te vinden in Delftstede aan de Phoenixstraat, tussen de bejaardensoos, de polariteitsmassage en de ceasartherapeut. (P.R.)
In Amerika zijn de beoefenaars zelfs beschuldigd van satanisme. De ‘onschuldige spelletjes’ zouden de geest verdraaien en zelfmoord in de hand werken. Hans Goosen, oio bij Elektrotechniek, weet na tien jaar beter. ,,Statistisch onderzoek heeft uitgewezen dat zelfmoord zelfs minder voorkomt onder de spelers.”
Fanatiek als sommigen ook mogen zijn – waaronder hijzelf – toch weigert hij het een verslaving te noemen. ,,Het is pas een verslaving wanneer je negatieve gevolgen ondervindt als je er mee stopt. Het is volgens mij als een film: je leeft intens mee, maar slechts zolang de film duurt.”
Murpy’s Heroes is de vereniging die je verwelkomt in de wereld van spellen die elke keer anders zijn. In de werelden van rollenspellen waaronder het fantasy-spel Dungeons and Dragons, in de slagen van Hannibal tot Napoleon, in de wereld van strategische bordspellen die verre neven zijn van Risc en van het inmiddels beruchte Magic.
Goosen: ,,Ik werd vlak na het begin van mijn studie door een mentorgroepgenootje meegesleept naar een beurs in Den Haag, georganiseerd door de Société de la grande Armée. Daar speelden mensen met legers op grote tafels met nagebouwde omgevingen wargames.”
,,Van de slag om Jeruzalem door de Romeinen tot de slag bij Arnhem. Alles wordt nagespeeld met zelf beschilderde miniatuur figuurtjes, boompjes, bergen en huizen. Zelfs science fiction-achtige slagen in de ruimte worden er tegenwoordig gespeeld. Ik hoorde dat er meer speldagen waren en meer soorten spellen. Ik kwam een aantal keer langs, en langzaam steeds vaker. Zo’n vijf jaar geleden is in Delft Murphy’s Heroes opgericht, in samenwerking met een aantal mensen uit Den Haag. De vereniging is genoemd naar de bekende wet van Murphy. Als je aan het verliezen bent, gebeurt het gewoon dat álles fout gaat.”
Dat was niet het lot van Murphy’s Heroes. Goosen was vanaf het begin af aan betrokken bij het clubje spelers dat iedere week bij elkaar komt. ,,Het werd langzamerhand steeds serieuzer. De vereniging kreeg iets meer bekendheid. Ik speelde ook vaker. Natuurlijk elke zaterdag, als het kon ook een paar avonden in de week. Twee jaar ben ik secretaris geweest van het bestuur. Ik probeerde waar mogelijk te beperken zodat het je leven niet overheerst.”
Goosen ontkent dat het spelen een vlucht uit de werkelijkheid is in een wereld waar de fantasie vrij spel heeft. ,,De spellen zijn erg afhankelijk van de interactie tussen mensen. Neem nu de rollenspellen. Een van de spelers is de spelleider. Hij bedenkt een wereld en een verhaal, bijvoorbeeld een zoektocht naar een mythisch zwaard of een opdracht van een koning om zijn ontvoerde dochter te redden. Iedere speler krijgt een rol toegewezen en gaat samen met de anderen op zoek. Daarbij zoeken ze stad en land af, komen ze in herbergen waar ze roddels op kunnen vangen, of moeten ze een ravijn oversteken. De spelleider bepaalt wat er gebeurt, wie zetegenkomen, hoe de mensen reageren, stort je in het ravijn, ja of nee. Daarbij gelden zekere regels: naarmate je een langere aanloop neemt of kracht hebt, heb je meer kans om de overkant te halen.”
,,De spelers werken bijna altijd met elkaar samen. Het gaat niet om competitie, maar om de lol en de gezelligheid om allerlei gekke avonturen te beleven. Het is een soort detectiveverhaal met actiefilm-achtige kanten.” Dit is ook het soort spel dat Goosen het liefste speelt. ,,Je bent erg vrij om zelf te bepalen hoe je reageert. Ik vind het oplossen van raadsels leuk. We hebben met de vereniging een demonstratieteam waarmee we op beurzen spellen houden waar grote groepen makkelijk aan mee kunnen doen. Daar werk ik ook aan mee.”
De verschillende rollenspellen hebben een verschillende basisset van regels. Goosen noemt een paar bekende: ,,Dungeons and dragons, Advanced D&D, Gurps. Belangrijk is dat deze regels niet het complete spel vastleggen. Ze geven een kader waarin veel kan.”
Het geheel heeft door de grenzeloze fantastische kanten het obscure tintje gekregen van een in donkere hoekjes gespeelde tijdelijke rage. Magic was zo’n wijdverspreide rage. Goosen: ,,Magic was ongelooflijk populair. Het is een kaart-verzamelspel waarbij je kaarten van anderen probeert te winnen om zelf een zo goed mogelijke verzameling op te bouwen. De speler is een tovenaar die de tegenstander met spreuken probeert te verstrikken. Iedere kaart geeft bepaalde regels wat je met die kaart kunt. Al snel waren mensen zeer veel ermee bezig, er waren mensen met zo’n zesduizend kaarten. (De kaarten kosten al snel een gulden per stuk, red.). Dat is volgens mij weer aan het afnemen.”
,,Toch blijft het spel en dat zie je ook met andere spellen: ze blijven gespeeld worden, ook als de rage weer wegebt. Het is uitgegroeid uit tot een serieuze hobby met landelijk een fors aantal beoefenaars. Van vijf tot en met zeven mei zal in Eindhoven de grootste Nederlandse spellenbeurs gehouden worden, waar wij natuurlijk ook acte de présence zullen geven.”
Maar voorlopig is Murphy’s Heroes iedere zaterdag te vinden in Delftstede aan de Phoenixstraat, tussen de bejaardensoos, de polariteitsmassage en de ceasartherapeut. (P.R.)
Comments are closed.